000 04464nam a22002897a 4500
001 PLP - 15118
003 PLP
005 20240307034958.0
006 a||||er|||| 00| 1
007 ta
008 240307t1990 gr ||||e |||| 00| 1 gre d
020 _a960-218-039-0
040 _aPLP
_bgre
_cPLP
_dPLP
_eaacr
041 1 _agre
_hita
082 0 4 _a853
100 1 _926093
_aGassman, Vittorio
245 1 0 _aΚάτω από τη σκάλα /
_cVittorio Gassman ; μετάφραση Τόνια Τσίτσοβιτς - Radin.
260 _aΑθήνα :
_bΚριτική,
_c1990.
300 _a289 σ. ;
_c21 εκ.
490 1 _aΣύγχρονη λογοτεχνία
500 _aΤίτλος πρωτοτύπου: Memorie del sottoscala.
520 _a"Ας αναπαύεται ήσυχος ο Φλωμπέρ, αυτή η Έμμα Μποβαρύ δεν είμαι εγώ". Αυτή τη διαβεβαίωση δίνει σ' έναν αμήχανο και καχύποπτο εκδότη (αλλά με θέληση αρκετή ώστε να επεμβαίνει εδώ και κει στο χειρόγραφο) ο Βιντσέντσο, ο φανταστικός συγγραφέας αυτού του μυθιστορήματος γραμμένου σε τρίτο πρόσωπο. Η διήγησή του όμως, κάθε άλλο παρά αποστασιοποιημένη, είναι η ζωή ενός άντρα νευρωτικού, παρά τον δηλωμένο και εμφανή δυναμισμό του. Ενός άντρα μόνου, παρά το πλήθος των γυναικών και των παιδιών και των φίλων. Ενός άντρα καταξιωμένου, παρά τις απογοητεύσεις που συναντάει σε κάθε περίσταση. Ενός άντρα εξαιρετικά σύγχρονου, κάθε άλλο παρά εξαιρετικού. Ο Βιντσέντσο κάνει ψυχανάλυση μ' έναν καθηγητή φοβερό όσο και γελοίο, και οι ώρες που περνάει στον καναπέ του ψυχαναλυτή -εναλλασσόμενες με διαστήματα απομόνωσης ή αναμονής στο χώρο κάτω από τη σκάλα- είναι ευκαιρίες για να θυμηθεί, να κατανικήσει όσα έχει απωθήσει, να ζήσει ή να προσποιηθεί ότι ζει αμέτρητες ζωές που συνενώνονται σε μία και μόνη: αυτή που ο Calderon ισχυρίζεται πως είναι ένα όνειρο. Από τις πρώτες κιόλας σελίδες ο αναγνώστης ανακαλύπτει ότι ο Βιντσέντσο είναι ο Βιττόριο, ο ίδιος ο συγγραφέας, κι αφήνεται να παρασυρθεί στη λεπτή ισορροπία (ή ανισορροπία) που υπάρχει ανάμεσα στη ζωή του ήρωα και στη ζωή του μεγάλου ηθοποιού, θριαμβευτή της σκηνής και της οθόνης. Ανακαλύπτει ακόμη ότι ο Γκάσμαν έγραψε ένα αληθινό μυθιστόρημα, μπαρόκ και μεταμοντέρνο, που ξεχειλίζει από διαθέσεις και πάθη, δονήσεις και παλινδρομήσεις, ιδανικά και μικρότητες. Ότι έχει φτιάξει -περνώντας με την ίδια επιτυχία από τις πιο διαφορετικές τεχνικές, από την αφήγηση στο μονόλογο, από τους διαξιφισμούς του θεατρικού δράματος στο σενάριο της κινηματογραφικής κωμωδίας, από την ποίηση στο χρονικό- μια πολυεδρική κατασκευή, ακριβώς όπως κι η ζωή, πότε αγχώδη και πότε διασκεδαστική, πότε μεγαλειώδη και πότε περιορισμένη, πότε συναρπαστική και πότε ταπεινωτική.
650 4 _93647
_aΙταλική λογοτεχνία
_vΜυθιστόρημα
700 1 _926094
_aΤσίτσοβιτς - Radin, Τόνια
830 0 _918001
_aΣύγχρονη λογοτεχνία (Κριτική)
942 _2ddc
_cAF
999 _c15118
_d15118