000 06777nam a22002417a 4500
001 PLP - 3696
003 PLP
005 20230629062807.0
006 a||||er|||| 00| 1
007 ta
008 120619t2006 gr ||||e |||| 00| 1 gre d
020 _a960-255-214-X
040 _aPLP
_bgre
_cPLP
_dPLP
_eaacr
041 0 _agre
082 0 4 _a889.3
100 1 _94569
_aΛελέκου - Τατάκη, Δέσποινα
245 1 0 _aΚυνηγοί της ειμάρμενης /
_cΔέσποινα Λελέκου - Τατάκη.
260 _aΑθήνα :
_bΣμπίλιας,
_cc2006.
300 _a323 σ. ;
_c21 εκ.
520 _aΣτο νέο της ψυχογραφικό και ηθογραφικό μυθιστόρημα η κ. Τατάκη επιλέγει να ασχοληθεί με ένα αιώνιο και πανανθρώπινο πρόβλημα: την ψυχοπνευματική διάπλαση των εφήβων, την απόκτηση των πρώτων γνώσεών τους, την είσοδο τους στον κοινωνικό στίβο, την πρώτη τους γνωριμία με τον έρωτα. Οι ηρωίδες της, μεγαλωμένες στην κλειστή κοινωνία της ελληνικής επαρχίας και φλεγόμενες από ζήλο για μάθηση μεταβαίνουν στην Αθήνα για περαιτέρω σπουδές, τις οποίες στη συνέχεια ολοκληρώνουν στο εξωτερικό. Η συγγραφέας παρακολουθεί την εξελικτική πορεία της πρωταγωνιστριάς της, της Δέσποινας, ξεκινώντας την εξιστόρηση από τους δασκάλους γονείς της και προχωρώντας και στα υπόλοιπα μέλη, γιαγιά και αδελφές. Με πυρήνα την εκτύλιξη της ιστορίας της Δέσποινας, παρουσιάζονται και άλλες ιστορίες νεαρών κυρίως προσώπων που οι χαρακτήρες τους συνθέτουν ένα ελκυστικό ψηφιδωτό. Οι μεταξύ τους σχέσεις, άλλοτε ανταγωνιστικές, άλλοτε φιλικές, άλλοτε ερωτικές, παρουσιάζονται με ρεαλισμό και πειστικότητα, ενώ παράλληλα περιγράφεται ο χώρος, μέσα στον οποίο κινούνται οι ήρωες. Και γίνεται φανερό στον αναγνώστη ότι τόσο πίσω από τους νεαρούς πρωταγωνιστές όσο και πίσω από το σκηνικό χώρο υποκρύπτονται κάποια βιώματα της ίδιας της συγγραφέως. Στη διαπίστωση αυτή συντείνουν και οι τόνοι νοσταλγίας που χαρακτηρίζουν τη γραφή της. Το σχολείο του χωριού, και γενικότερα η κοινωνία της μεταπολεμικής εποχής, η οικογένεια του δασκάλου, η μετάθεση της γυναίκας του-δασκάλας και αυτής-στην Αθήνα, η μετακόμιση και των παιδιών στην πρωτεύουσα, η εκεί ωρίμανσή τους και οι αισθηματικές ιστορίες τους, η μετάβαση της Δέσποινας αρχικά στην Αγγλία και ύστερα στην Αμερική για ανώτερες σπουδές, η γνωριμία της και ο ερωτάς της με τον Αχιλλέα, αποτελούν υα βασικότερα στοιχεία που απαρτίζουν το χωροχρονικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο εκδιπλώνεται η πλοκή του μύθου Οι δορυφορικές εξάλλου φιγούρες των αδελφών ή των φιλενάδων της πρωταγωνίστριας τονίζουν ακόμα περισσότερο και διαγράφουν ευκρινέστερα το ανθρώπινο δράμα, τις ανθρώπινες αναζητήσεις, τις νεανικές ελπίδες και τα όνειρα, τις φιλοδοξίες, τις απογοητεύσεις, τους έρωτες και τα μίση που αναπλάθονται μέσα στο έργο. Πού όμως συγκλίνουν όλα αυτά; Που συντείνει και σε τι αποσκοπεί η παράθεση όλων των προαναφερθέντων στοιχείων, πέρα από την απλή αποτύπωση ανθρώπινων καταστάσεων; Την απάντηση μας τη δίνει η ίδια η Τατάκη με την κυκλική δομή του έργου της που αρχίζει και τελειώνει στο ίδιο σημείο, στο ίδιο μέρος, στο χωριό, στην πραγματική-αλλά δυσδιάκριτη-γη της επαγγελίας.Οι αμφισβητήσεις αλλά και τα όνειρα οδηγούν αρχικά τους νέους μακριά της, σε αναζητήσεις επίπονες και φθοροποιές, από τις οποίες ωστόσο αποκτούν πολύτιμα βιώματα και γνώσεις. Και είναι πανάρχαιος ο κανόνας της επιστροφής στην Ιθάκη, κανόνας που ισχύει και για τη Δέσποινα. Εκεί, στη δική της Ιθάκη, στα προγονικά της χώματα θα βρει την πραγματική ευτυχία, εκεί και όχι αλλού θα υλοποιήσει τα όνειρα της. Με άλλα λόγια η Τατάκη με την ιστορία που έπλασε θέλει προφανώς να μας υπενθυμίσει πως πολλές φορές έχουμε μπροστά στα μάτια μας αυτό που ζητάμε και επιθυμούμε, αλλά δεν το βλέπουμε, δεν το αντιλαμβανόμαστε. Μόνο όταν απομακρυνθούμε από αυτό και ωριμάσουμε μέσα από διάφορες αντίξοες καταστάσεις το εννοούμε και το αξιολογούμε σωστά. Γεράσιμος Γ. Ζώρας Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
650 4 _aΕλληνική λογοτεχνία
_vΜυθιστόρημα
_93512
942 _2ddc
_cAF
_00
999 _c3696
_d3696