000 03195nam a22002897a 4500
001 PLP - 5268
003 PLP
005 20230629062828.0
006 a||||er|||| 00| 1
007 ta
008 130530t2010 gr ||||e |||| 00| 1 gre d
020 _a978-960-05-0937-3
040 _aPLP
_bgre
_cPLP
_dPLP
_eaacr
041 0 _agre
082 0 4 _a889.3
100 1 _9492
_aΠαπαδιαμάντης, Αλέξανδρος,
_d1851-1911
245 1 2 _aΗ φόνισσα :
_bκοινωνικόν μυθιστόρημα /
_cΑλέξανδρος Παπαδιαμάντης ; πρόλογος Σταύρος Ζουμπουλάκης.
250 _a21η έκδ.
260 _aΑθήνα :
_bΕστία,
_c2010.
300 _a210 σ. ;
_c18 εκ.
490 1 _aΝεοελληνική λογοτεχνία ;
_v324
520 _a«Η φόνισσα» (1903) κατέχει, κατά γενική ομολογία, ξεχωριστή θέση στο έργο του Παπαδιαμάντη (1851-1911). Ξεχωριστή και με τις δύο σημασίες της λέξης: ιδιαίτερη και εξέχουσα. Αν δεν υπήρχε «Η φόνισσα», το έργο αυτό θα έμενε λειψό, όσο τουλάχιστον αφορά το πρόβλημα του κακού, πρόβλημα που δεσπόζει στο παπαδιαμαντικό corpus. Το παπαδιαμαντικό κακό είναι, κατά κανόνα, το καθημερινό, το τρέχον κακό, πνιγηρά μίζερο συχνά, είναι το κακό του καθημερινού κανονικού ανθρώπου. Το κακό του Παπαδιαμάντη δεν είναι το έγκλημα, δεν είναι η ακραία παράβαση που θέτει σε κίνδυνο την ίδια την ύπαρξη της κοινότητας, δεν είναι εξαιρετικό είναι κοινότοπο. Εξαίρεση «Η φόνισσα», και μάλιστα διόλου αμελητέα, αφού πρόκειται για κορυφαίο κείμενο όχι μόνο του συγγραφέα του αλλά και όλης της νεοελληνικής πεζογραφίας. Χωρίς τη «Φόνισσα» το παπαδιαμαντικό έργο θα ήταν εντελώς διαφορετικό. Το κακό που διαπράττει η γραία Χαδούλα δεν είναι το καθημερινό κακό, το συνηθισμένο, το κοινωνικό, αλλά το μέγα κακό, το ριζικό, το ασυγχώρητο. Ποια είναι όμως αυτή η Φραγκογιαννού, τι σόι άνθρωπος είναι αυτή η γυναίκα που διαπράττει ένα τόσο ακραίο έγκλημα; Και τι είναι άραγε αυτό που την οδηγεί να το αποτολμήσει.
650 4 _aΕλληνική λογοτεχνία
_vΜυθιστόρημα
_93512
700 1 _98559
_aΖουμπουλάκης, Σταύρος
830 0 _916160
_aΝεοελληνική λογοτεχνία (Εστία)
942 _2ddc
_cAF
999 _c5268
_d5268